امیر ناصر افتتاح خرداد ۱۳۱۴ در تهران متولد شد. از ۱۲ سالگی نواختن تنبک را آغاز نمود. پس از اتمام تحصیلات ابتدایی به مدرسه رازی وارد شد و از آن مدرسه دیپلم گرفت.

او نوازندگی تنبک را نزد استاد «حسین تهرانی» و هوشنگ مهرورزان آغاز نمود و پس از تسلط کامل بر نوازندگی، در ۱۷ سالگی با دعوت «داوود پیرنیا» ، همکاری خود را با رادیو آغاز کرد و در مجموعه «برنامهٔ گلها» به نوازندگی پرداخت.

تنبک نوازی حسین تهرانی

استاد حسین تهرانی

او همراه با «اکبر گلپایگانی» برنامه‌های متعددی را به اجرا گذاشت.

تصویر امیر ناصر افتتاح

استاد افتتاح دربرگ سبز همراه ورزنده - عبادی و بهاری یادگارهای دلنشینی بر جای نهاده است.

اجرای شوردشت از اساتید جلیل شهناز، امیر ناصر افتتاح و پرویز یا حقی

اجرای شوردشت از اساتید جلیل شهناز، امیر ناصر افتتاح و پرویز یا حقی

این نوازنده ضرب (تمبک) با اکثر نوازندگان شناخته شده موسیقی همنوازی تمبک انجام داد و نامش در بسیاری از کنسرت‌ها و نیز اجراهای رادیویی و تلویزیونی ثبت ضبط شده و مخاطبان آن را بارها شنیده‌اند و می‌شنوند.

سازش همراه ساز همایون خرم و جلیل شهناز و نجاحی دربرگیرنده بخشی از تاریخ قشنگ موسیقی کشور ماست.

امیر ناصر افتتاح (تنبک) رضا ورزنده (سنتور) به ترتیب از چپ به راست

امیر ناصر افتتاح (تنبک)، رضا ورزنده (سنتور)

امیر ناصر افتتاح از سوی رادیو به منظور شناساندن موسیقی ایرانی، در برنامه‌ها و سفرهای خارجی و داخلی شرکت نمود. از جمله سفر به کشورهایی نظیر: آمریکا، آلمان، انگلستان، کویت و شهرها و استان‌هایی نظیر: شیراز، اصفهان، آبادان، اهواز، بندرعباس، گیلان، مازندران و

وی همراه با هنرمندانی مانند: «پرویز یاحقی» ، «فرهنگ شریف» ، «همایون خرم» ، «جلیل شهناز» ، «مجید نجاحی» ، «رضا ورزنده» ، «احمد عبادی» و «علی‌اصغر بهاری» در آثار متعددی به اجرای موسیقی پرداخت.

حسین علیزاده (تار)، محمد اسماعیلی (تنبک)

حسین علیزاده (تار)، محمد اسماعیلی (تنبک)

افتتاح در آموزش و تعلیم نیز بسیار فعال ظاهر شد ، وی در انتقال داشته های تکنیکی مکتب نوازندگی حسین تهران به نسل های دیگر بسیار موثر عمل کرد به طوریکه شاگردان مستعدی را در این زمنیه تربیت کرد که ازاین میان می توان به استاد محمد اسماعیلی، بهمن رجبی، مرتضی اعیان، محمود فرهمند٬ آبتین اجلالی و امیربابک رکنی از شاگردان او بودند.

امیر ناصر افتتاح در گلهای تازه

امیر ناصر افتتاح در امور خیریه هم فعال بوده وپس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز به تدریس و آموزش هنرجویان علاقه مند در کنار پرداختن به امور خیریه ادامه داد.

شایان ذکر است بخشی از تنبک نوازی امروز که پیشرفت محسوسی نیز در سالهای اخیر داشته مدیون تلاش استاد امیر ناصر افتتاح است چرا که وی با انرژی و تلاش بالای خود داشته های نسل های گذشته را به نسل بعدی منتقل کرد.

کتاب تنبک نوازی به روایت امیر ناصر افتتاح

از وی به عنوان نوازنده‌ای صاحب سبک یاد می‌شود و شیوهٔ او در آموزش تمبک به «سبک افتتاح» شهرت دارد.

تالیفات افتتاح در هنر تنبک نوازی هنوزهم مرجع کسانی است که به فراگیری این ساز اصیل ایرانی علاقه‌مند می‌باشند.

از او کتابی با عنوان «تنبک نوازی به روایت امیرناصر افتتاح» با ویرایش و بازنویسی حمید قنبری و پدرام خاورزمینی به چاپ رسیده‌است.

امیر ناصر افتتاح در 11 بهمن ماه سال 1366 در 52 سالگی به دلیل فشار عصبی و در نهایت سکته قلبی درگذشت.

پیکر وی در محل امام زاده طاهر (ع) شهر کرج به خاک سپرده شد.