یکی دیگر از سازهای ضربی که در ژاپن طرفدار بسیاری دارد و به عنوان ساز همراهی کننده استفاده می شود ماهی چوبی است که به آن Wooden Bell نیز میگویند.

ماهی چوبی - همچنین به عنوان بلوک معبد چینی یا زنگ چوبی شناخته میشود - نزد بودایی ها نقش بسیار مهمی دارد و عموما برای تمرکز کردن از این ساز استفاده می کنند.

طرح اصلی این ساز کاملا شبیه ماهی می باشد اما در اشکال مختلفی تولید می شود.

این ساز با فلس های ماهی در بالای آن تراشیده شده است ومروارید بر روی دسته (به عنوان نماد وحدت) ، از این رو ساز به همین دلیل ماهی چوبی خوانده می شود،که در بودیسم ماهی ، که هرگز نمی خوابد ، نماد بیداری است. بنابراین ، یادآوری این است که راهبان مداح باید بر روی خود تمرکز کنند.


یکی از روایاتی که برای این ساز وجود دارد، در گذشته مردی از ژاپن برای یوگا به چین سفر کرد و پس از آن به سمت هند روانه شد. در مسیر رودخانه ای را دید که با سرعت زیادی در حال حرکت بود؛ ناگهان ماهی بزرگی از داخل آب آمد و مرد را به آنسوی رودخانه برد. ماهی از مرد درخواست نمود تا مسیر رودخانه را به سمت بودا برای ماهی ترسیم کند. انجام این درخواست برای مرد ۱۷ سال طول کشید و پس از آن دوباره مرد به ژاپن بازگشت و این ساز را اختراع کرد.

نوع اصلی ماهی چوبی در اوجی ژاپن

نوع اصلی ماهی چوبی در اوجی ژاپن

جدای از داستان های اساطیری که برای این ساز وجود دارد، این ساز را در کنار سازهای دیگر به عنوان مکمل و ساز ریتمیک استفاده می کنند وغالباً در طی آیین هایی که معمولاً شامل تلاوت است ، استفاده می شود سوترا, مانترا ، یا دیگر متون بودایی.

این ماهی چوبی به طور عمده توسط مریدان بودایی در کشورهای چین, ژاپن,کره ، و دیگر کشورهای آسیای شرقی از آن استفاده میشود.

همچنین ماهی چوبی اغلب برای آداب و رسومی استفاده می شود که تلاوت متن ضروری است. در مراسم تشییع جنازه ، مردم ممکن است در موکب ها راه بروند در حالی که ماهی های چوبی را با ریتمی آهسته و هماهنگ صدا می کنند.اهداف دیگر ممکن است شامل دعا برای باران باشد. در آیین کنفوسیوس ، ماهی های چوبی را در فواصل زمانی مشخص ضرب می کنند تا مراحل خاصی از مراسم در معبد را نشان دهد. در آیین بودا ، این شعارها به نام شعار بودا زده می شود.

ماهی چوبی نماد توجه بیدار است. همچنین می تواند نماد ثروت و فراوانی باشد.

ساز ماهی چوبی در کره

ساز ماهی چوبی در کره

یکی از بزرگترین ماهی چوبی در کاماکورا ژاپن

یکی از بزرگترین ماهی چوبی در کاماکورا ژاپن

ماهی‌های چوبی در اندازه‌ها و اشکال مختلفی وجود دارند، از ۱۵۰ میلی‌متر گرفته که برای استفاده افراد عادی یا تمرین روزانه می باشد تا ۱.۲ متر که برای استفاده در معابد است.

نوع اصلی ماهی چوبی به معنای واقعی کلمه به شکل ماهی است. همراه با زنگ و طبل بزرگ معبد ، این بنا در جلوی صومعه های بودایی معلق پیدا شده است. هنگام راه اندازی وظایف مختلف (مانند غذا خوردن ، سخنرانی یا کارهای منزل) ، یک راهب و یک ناظر از این ابزار برای فراخوانی وظایف خود به همه رهبانان دعوت می کنند. از نظر تاریخی ، این اولین ماهی چوبی بود که به تدریج به ماهی چوبی گرد تبدیل شد که امروزه بودایی ها از آن استفاده می كردند. این ماهی چوبی معمولاً در معابد بودایی در آسیای شرقی یافت می شود.

ساز ماهی چوبی در معابد

امروزه معمولاً یکی از آنها ساز سنتی است که به شکل گرد است و اغلب از چوب ساخته می شود ، اما گاهی اوقات از مواد دیگری نیز استفاده می شود. این فرم در واقع توسعه بعدی از نسخه اصلی است. این ماهی در خارج از ماهی چوبی توخالی است و به شما کمک می کند صدای اصیل توخالی هنگام ضربه زدن به ماهی فراهم شود

صدا می تواند در ماهی های چوبی بسته به اندازه ، نوع چوب مورد استفاده و توخالی بودن ماهی چوبی متفاوت باشد.

ماهی های چوبی اغلب (در معابد چینی) در سمت چپ محراب بر روی یک کوسن گلدوزی شده کوچک قرار دارند تا از صداهای ناخوشایند ضربات ناشی از خوابیدن ماهی بر روی سطح میز و همچنین برای جلوگیری از آسیب رساندن به ساز جلوگیری کند.

یکی از آهنگ هایی که از این ساز در آن استفاده شده، آهنگ The Gnome و The Scare Crow از گروه پینک فلوید می باشد.

تصویر ساز ماهی چوبی

ساز ماهی چوبی ژاپن