اکبر لقا (جقه ) (۱۳۱۱-۱۵ مرداد ۱۳۹۱ شهرضا ،اصفهان )

اکبر لقا در سال ۱۳۱۱ هجری شمسی در اصفهان متولد شد و از ۵ سالگی بدلیل صدای صاف و رسایش ظهر و شب اذان می‌گفت و همچنین هنگام کودکی قرآن را در مدرسه با صدای خوش تلاوت می‌نمود.

او از سن 10 سالگی به دلیل برخورداری از صدایی خوب و رسا به هنر آواز جذب شد و به کلاس درس آقای علی مرتضوی راه پیدا کرد. سپس از محضر مرحوم عباس خان سروری کسب فیض کرد و بعدها راهی هنرستان جامعه باربد شد تا از محضرمرحوم استاد مهرتاش نیز استفاده کند.

اکبر لقا از سن۲۶ سالگی نزد مرحوم نورعلی خان برومند فراگیری موسیقی را ادامه داد و همچنین از وجود حسن خان مشهون و مرحوم استاد تاج نیز بهره برد.

وی با محمد میر نقیبی (ناظم انجمن موسیقی ملی)، پرویز یاحقی، مهدی خالدی ،فرامرز پایور، جلیل شهناز و مرحوم سارنج در اکثر ارکسترهای رادیو تهران فعالیت چشمگیری داشت و دراوایل تأسیس رادیو اصفهان در روزهای چهارشنبه هر ۱۵ روز یکبار صدایش را به سمع شنوندگان همشهری خود می‌رساند.

در یک برخورد با ناصر فرهمند بنیان‌گذار تئاتر اصفهان، به عرصه تئاتر رفت و در آنجا به پیش‌ پرده‌ خوانی پرداخت و به دلیل صدای خوش و چهره زیبا، به مجموعه هنری تهران جذب و به یکی از بهترین خوانندگان رادیو در دهه‌‌های ۳۰ و ۴۰ تبدیل شد.

در گذشته، آموزش موسیقی به صورت سینه به سینه بود و گوشه‌‌ها از طریق حس شنیداری بخاطر می سپردند. اکبر ردیفهای موسیقی را از تاج اصفهانی و عبدالحسین خان برازنده یاد گرفت.

لقبی که به لقا داده شد، نام تاج اصفهانی و جقه بمعنای جواهر اصلی روی تاج بود و از این طریق بود که جقه تاج اصفهان، اکبر لقا شد و این نام را عبدالحسین‌ سپنتا از بزرگان عرصه علم روزگار پیشین به او داد.

تنها اثر ضبط شده‌اش در منزل شاطر رمضان ابوطالبی (میعادگاه هنرمندان در روزهای ۳ شنبه در اصفهان) موجود است که در حال حاضر نمیتوان به آنها دسترسی داشت و علاوه بر آن در جوانی چند صفحه ضبط کرد، اما اشکالاتی برای آن به وجود آمد و بعد از ابتلا به بیماری نتوانست آثار دیگری ضبط کند.

در پی ابتلا به ناراحتی‌ حنجره از عرصه هنر کنار رفت، به اصفهان بازگشت و مدت ۳۰ سال در بخش بایگانی شهرداری اصفهان مشغول به کار شد.

جقه در سال ۱۳۷۰ از شهرداری اصفهان بازنشسته شد.

اکبر لقا ۱۵ مرداد ۹۱ بر اثر بيماری سرطان حنجره در اصفهان درگذشت.

روحش شاد و یادش گرامی.