هفتگانه جهانی چیست؟

با شنیدن یک موسیقی، چشم ها رو می بندید و به رویا فرو می روید، و با دیدن یک نقاشی خود را غرق در سیمای یک تصویر در خیال می کنید، یا حتی با تماشای یک تئاتر یا فیلم سینمایی، یک ایده را در ذهن خود مجسم می سازید. اما آیا برای شما سوال شده که این واژه بزرگ به نام هنر که طیف های زیادی را در زندگی ما شامل شده اند از موسیقی و نقاشی گرفته تا سینما و معماری، براستی به چه معنا هستند؟

هنر موسیقی از هنرهای هفت گانه

هنر به دلیل وسعت زمینه های فعال در آن به زیر شاخه های زیادی تقسیم می شود، اما یک دسته بندی کلی برای تمامی زمینه های هنری وجود دارد که به آنها در اصطلاح “هفتگانه های هنر” یا« هفت هنر ارسطو» گفته میشود. چراکه ارسطو در زمان خود معتقد بود که هنرها به هفت دسته کلی تقسیم می‌شوند.

اما باید توجه داشت که آثار هنری دارای وجوه مشترکی با یکدیگر هستند که زمینه ساز شکل‌گیری هنرهای هفتگانه شده است‌. و اینکه بیشتر این آثار بر اساس عواطف و احساسات هنرمند شکل می‌گیرد و کمتر تفکر منطقی و عقلانی در پیش زمینه آثار هنری دخالت دارند.

هنر رقص

بسیاری از صاحب نظران معتقدند که «هنر نمایش» و «هنر موسیقی» پدر و مادر هنرها می‌باشند، چراکه انسان‌های جهان فارغ از زبان ، جنسیت، دانش و سواد، سن و سال، فرهنگ و ملیت و… می‌توانند با این دو هنر ارتباط برقرار کنند.

هنر نقاشی

هنر تجسمی

هنراول: موسیقی

‏هنر دوم: رقص

‏هنر سوم: نقاشی

‏هنرچهارم: تجسمی

‏هنر پنجم: ادبیات

‏هنر ششم: تئاتر

‏هنرهفتم: سینما

هنر ادبیات

هنرهای هفتگانه به ترتیب عبارتند از:

هنر اول) هنر موسیقی نظیر؛ نوازندگی، آهنگسازی و…

هنر دوم) هنر حرکات نمایشی نظیر؛ رقص، سیرک و..

هنر سوم) هنرهای ترسیمی نظیر؛ طراحی، نقاشی، عکاس، خطاطی و…

هنر چهارم) هنرهای تجسمی نظیر؛ معماری و دکوراسیون، مجسمه‌سازی، خیاطی و طراحی لباس، شیشه گری و…

هنر پنجم) هنر ادبیات نظیر؛ نویسندگی، شعر، داستان، فیلمنامه و…

هنر ششم) هنرهای نمایشی نظیر؛ تئاتر، اجرای نمایشنامه و شعرخوانی و…

هنر هفتم) هنر سینما نظیر؛ بازیگری، کارگردانی و......

هنر تئاتر


البته که با مدرن شدن جهان و پیشرفت علم و تکنولوژی هنرهای هفت‌گانه به هنرهای هشت‌گانه تغییر یافته است و حوزه طراحی و ساخت بازی‌های ویدیویی و بازی‌های رایانه‌ای بعنوان هنر هشتم به ثبت رسیده است! اما به دلیل اینکه در فرهنگ عامه «عدد هفت» عددی مقدس محسوب می‌شود، همچون هفت نُت موسیقی و… ، بسیاری تمایل دارند که عدد هنرهای هفتگانه همان هفت باقی بماند.