آیا میدانستید سرنای معروف لحظه تحویل_سال راچه کسی نواخته است؟

سرنای نوروزی پخش‌شده از سیما در چهار دهه‌اخیر با نفس گرم علی‌اکبر مهدی‌پور دهکردی بوده‌است.

زنده یاد علی اکبر مهدی پور دهکردی بر اساس شناسنامه اش، سال ۱۳۱۴ خورشیدی در شهرکرد متولد شد. اما خودش در مصاحبه ای با نشریه روزانه جشنواره موسیقی فجر ۱۳۸۲ ، تاریخ تولد واقعی اش را سال ۱۳۰۹ خورشیدی عنوان کرده است.

پدرش کریم و مادرش قمرسلطان هر دو دهکردی بودند. از ۱۴ سالگی نواختن ساز کرنا را بدون استاد و به قول خودش خودسرانه آغاز کرد. مادرش به شدت مخالف نوازندگی او و پدرش اذان گوی مسجد جامع شهر بود.

از سال ۱۳۳۰ خورشیدی با دو نوازنده مطرح کرنا به نام حیدر شاه نادری اشکفتکی و حسین حیدری سورشجانی کار کرد ونوازندگی کمانچه را نزد محمد طغانیان نوازنده چیره دست منطقه کامل کرد.

گر چه سرنا هم می نواخت ولی حضور در ساخت مجموعه تلویزیونی «بچه های آبادی» در سال ۱۳۶۵ خورشیدی، بهانه ای شد تا نوازندگی این ساز را به طور جدی تر پیگیری کند.

علی اکبر مهدی پور دهکردی در حال نواختن سرنا

مهدی پور در طول عمر ۷۹ ساله اش (به گفته خود)شغل های مختلفی همچون کوره پزی، بنایی و کشاورزی را تجربه کرد و دست آخر روزگارش را فقط با هنر موسیقی می گذراند.

علاوه بر نوازندگی در عروسی های زادگاهش، با هنرمندان مشهور شیرازی همانند صمد عقاب، غضنفر راستین شیرازی و منوچهر شیرازی همکاری داشت که حاصلش تولید صفحات متعدد گرامافون بود. وی به واسطه نوازندگی در جشن های عروسی، شهرت زیادی نداشت اما هنگامی که پایش به جشنواره های مختلف موسیقی داخل و خارج کشور باز شد، کم کم از نوازندگی در عروسی ها فاصله گرفت و عموماً به یک نوازنده جشنواره ای تبدیل شد.

او در کشورهایی همچون آلمان ،کانادا ،فرانسه ،قرقیزستان، ترکمنستان ،مغولستان ،دبی ،ژاپن ،ترکیه ،کویت و هنگ‌کنگ به اجرای موسیقی محلی پرداخت و در بسیاری از جشنواره‌های ملی و بین المللی موسیقی شرکت کرد.

حضور وی در جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر ،اجرای موسیقی در جشن‌های گل و گیاه ،نوازندگی ساز در تئاتر ، نوازندگی سرنا در سریال روزی روزگاری و دریافت 50 لوح تقدیر در کارنامه کاری و حرفه‌ای او از افتخارات استاد می‌باشد.

او در جشنواره موسیقی نواحی ایران در کرمان نیز برنامه‌هایی اجرا کرد و مورد تقدیر قرار گرفت.

با باز شدن پایش به جشنواره های مختلف موسیقی داخل و خارج کشور به یک نوازنده جشنواره ای تبدیل شد و در جشنواره موسیقی فجر سال ۱۳۶۸ خورشیدی چهره برتر شناخته شد و جایزه اش را از وزیر فرهنگ و ارشاد آن زمان دریافت کرد.

ساز سرنا ایرانی

وی از قابلیت‌های ساز سرنا برای موسیقی ردیف دستگاهی هم بهره می‌برد ، به نحوی که دستگاه‌های هفتگانه و آوازهای دوازده‌تایی را بر روی سازهای کرنا و سرنا اجرا کرده است و حتی 90 دست نوشته نیز برای اجرای دستگاه‌های موسیقی بر روی این دو ساز فراهم آورده است.

علی اکبر مهدی پور سرنا نواز نوروز نامه ملی

شهرت اصلی مهدی‌پور به خاطر نواختن سرنای معروف وی در نوروز نامه می‌باشد.

آهنگ معروف تحویل سال

«نوروز نامه » که حدود ۲۰ سال پیاپی از شبکه های مختلف رادیو و تلویزیون و درست هنگام آغاز سال جدید پخش می گردید،یادگار منحصربفرد وی که در دستگاه"چهارگاه" با بهره گیری از نوای موسیقی مقامی و محلی چهارمحال و بختیاری و دهل نوازی استاد اسدالله قبادی هفشجانی نواخته شده است.

این كار بنا به گفته دوست گرامی سید ابوالحسن مختاباد سال ۱۳۶۵ در استودیو رودكی توسط رضا جعفری صدا برداری و بعداً به رادیو داده شد.

این اجرا 24 سال پیش در استودیو ضبط گردید و هم اینک هر ساله صدای ساز وی زینت‌بخش سفره‌های هفت‌سین ایرانیان و بسیاری از پارسی‌زبانان است.

علی اکبر مهدی پور سرنا نواز ایرانی

مهدی پور دومین تجربه تلویزیونی اش را در سال ۱۳۷۲ خورشیدی زیر نظر فرهاد فخرالدینی کسب کرد و آن نوازندگی در مجموعه تلویزیونی «روزی روزگاری» با کارگردانی امرالله احمدجو بود.

علی اکبر مهدی پور سرنا نواز نوروز

آن چه از پنجه های زنده یاد علی اکبر مهدی پور بیرون می آمد، یک موسیقی تلفیقی بود. تبار دهکردی اش از یک طرف و همجواری اش با دو قوم بختیاری و ترک از سوی دیگر و همچنین نشست و برخاست با هنرمندان شیرازی، سبب شده بود تا نواخته هایش ترکیبی از فرهنگ های همسایه باشند.

لحن ترکی اش در کرنا نوازی بیشتر شنیده می شود،درحالیکه سرنا نوازی اش بیشتر به آهنگ های شیرازی متمایل است.

در مجموع او حاوی گنجینه ارزشمندی از موسیقی محلی و شهری ایران محسوب می شود که دست کم چهار فرهنگ مختلف را از نزدیک درک کرده بود.

ده سال بعد حمید رضا اردلان مجموعه ای از نواخته های مهدی پور را گردآوری و انتشار داد که همین آهنگ با کمکی تغییرات در آن نواخته و به عنوان موسیقی بختیاری ارائه شده بود.

علی اکبر مهدی پور شش پسر و پنج دختر دارد که از میان آن ها فقط حبیب الله به موسیقی روی آورده و دهل و تمبک می نوازد و همچنین از میان ۴۶ نوه اش فقط سیاوش نواختن دهل را دنبال می کند.

علی‌اکبر مهدی‌پور دهکردی در سن ۷۴ سالگی در بهمن ماه سال ۱۳۸۸ خورشیدی درگذشت و در قطعه هنرمندان شهرکرد به خاک سپرده شد.