هریک از اقوام ایرانی، به مناسبت نوع محصول کشاورزی که در طول سال کشت‏ و برداشت می‏کردند،جشنی برپا می‏داشتند.«جشن انار»، یکی‏ از همین جشن‏های دیرینه است که با وجود تحول اساسی در شیوه‏ی‏ برداشت آن، هنوز هم کم‏وبیش در برخی نقاط ایران برگزار می‏شود.

فلسفه‏‌ی پیدایی جشن‏های برداشت محصول که علاوه بر شکر و سپاس‏ به درگاه خدا ،اصولا به حرمت و تقدسی‏ برمی‏گردد که ایرانیان برای طبیعت و آن‏چه که از آن به دست می‏‌آید، قائل بوده‏‌اند.

انار از دورانهای بسیار قدیم شناخته شده و نخستین محل رویش آن، ایران بوده است و مردم ایران حداقل از دوره هخامنشیان محصول انار را به عمل می‌آوردند.

انواع میوه آن خواص ویژه‌ای داشته و در طب قدیم برای درمان بیماریها به‌کار می‌رفته است؛ همچنین برای جوشانده شکوفه، پوست و ریشه آن و نیز شاخه‌های آن خواصی ذکر کرده‌اند.

تصویری از میوه انار

انار در فرهنگ ایرانی به شکل عام و در اورامان و کردستان به صورت خاص، مهمترین میوه زمینی محسوب شده و البته به تدریج شکل مقدس یافته است.

طبق نقل عهد قدیم، یهود از عصاره آن شراب می‌ساختند.

لباس و ردای رئیس کاهنان با انار مزین می‌گشت که به این منظور، درختهای انار فراوانی در اماکن مختلف کاشته میشد.

در دین زردشت انار مقدس بوده و از آن در مناسک دینی خود بهره می‌بردند ودر کتاب قرآن نیز از انار تحت عنوان میوه بهشتی نام برده شده است.

ترش، شیرین، آب‌دار، سنگین، کوچک، پوست صاف، شفاف، نازک و بدون ترک همه خصوصیاتی‌اند که درباره کیفیت انار گفته می‌شود.ما در ایران انواع مختلف انار را می‌کاریم و برداشت می‌کنیم.

  • انار ساوه شیرین است، پوستی نازک و ماندگاری زیادی دارد.
  • انار نيزار قم دانه‌درشت و دیررس است و طعمی ملس دارد.
  • انار فردوس خراسان نسبت به سایر انواع انار قند مفید بیشتری دارد و برای درمان مسموميت كبد مفید است.
  • انار شیرین یزد با دانه‌های سفید و صورتی‌اش از انار فردوس هم شیرین‌تر است.

بسیاری از افراد طعم انار سیاه را نچشیده و حتی نام آن را نشنیده‌اند، شاید به این دلیل که این انار عمر کوتاهی دارد و به محض رسیدن بر روی شاخه درخت ترک می‌خورد. ناگفته نماند که از انار سیاه برای درمان بیماری‌های زردی، اسهال و سرفه سیاه استفاده می‌شود.

انار خفر شيراز دانه سفید و شیرین است و در ایران به خاطر سرخ نبودنش ارزان قیمت است اما در کشورهای اروپایی طرفداران زیادی دارد و با قیمت بیشتری به فروش می‌رسد.

انار فيروزكوه دانه‌درشت و آ‌‌ب‌دار است، طعمی ملس و پوستی ضخیم دارد و بهترین انتخاب برای آب‌لمبو کردن است.

برای توصیف کردن «انار آقا محمدعلي گلوبسته» از واژه آفتاب‌سوخته استفاده می‌کنند، این انار زودرس است و دانه‌های درشت و شيريني دارد. «انار قجاق گلوبسته و گلوبلند» دیررس است و در آخر پاییز برداشت می‌شود اما دانه‌درشت، ملس و خوش‌طعم است.

تصویر جشن انار

این جشن در اواخر تابستان یا اوایل پاییز برگزار می شود، که با نواختن ساز و دهل و دایره همراه است و برای آغاز چیدن انار به انارستان‌ها می‌روند. مردم چیدن انار پیش از این جشن را ناشایست می‌دانند.

در این روز لباس‌های محلی می‌پوشند، به یکدیگر تبریک می‌گویند و برای برداشت محصول باغ‌ها با هم همراه می‌شوند.

در چند سال اخیر در بعضی از شهرها مانند تهران جشنواره انار، با هدف فروش انار و محصولاتش و معرفی فرهنگ و رسوم زندگی روستایی، برگزار شده است.

جشن انار تهران

جشنواره انار تهران در گذر گردشگری پارک آب و آتش در حال برگزاریست و تا ۳۰ آبان ادامه دارد.