روز موسیقی:‌ روز نواها و لحظه های ماندگار

اولین بار فردی به نام لرد منوهین (Lord Yehudi Menuhin)، نوازنده حرفه‌ای و اسطوره‌ای ویولون به منظور بزرگداشت موسیقی در روزی جهانی، پیشنهاد تخصیص روزی در تقویم سالیانه را به شورای بین المللی موسیقی ارائه داد.

شورای بین‌المللی موسیقی (International Music Council) توسط سازمان یونسکو در سال ۱۹۴۹ میلادی بنیان گذاشته شده است و هدف آن ترویج موسیقی و پذیرش گوناگونی هنر موسیقی در جهان است.

هدف از نامگذاری روز جهانی موسیقی ترویج صلح و آرامش و اجرای موسیقی با کیفیت برای همه مردم است.

تاریخ روز جهانی موسیقی

روز جهانی موسیقی ۲۱ ژوئن است که در کشور فرانسه تعطیل رسمی است.

برنامه‌های روز جهانی موسیقی

در روز جهانی موسیقی و موزیک بسیاری از موسیقی‌دانان سراسر دنیا، اقدام به برگزاری کنسرت رایگان در پارک‌ها، ایستگاه‌های مترو و قطار و حتی موزه‌ها به جای سالن‌های عظیم و باشکوه می‌نمایند که مردم به‌راحتی به آن‌ها دسترسی دارند و بدون دغدغه می‌توانند از این جشن‌ها لذت ببرند.

در سال‌های گذشته، ۳۵ میلیون نفر در ۷۰۰ شهر جهان در جشن‌های مردمی این روز شرکت کردند. هدف این جشن‌ها، برقراری صلح و آرامش و همچنین دعوت مردم به گوش سپردن به نوای موسیقی خوب و باکیفیت است.

روز جهانی موسیقی ۹۹

اکثر رویدادهای سال ۲۰۲۰ به خاطر مشکلات ناشی از بیماری همه‌گیری که بر اثر ویروس کرونا ایجاد می‌شود، آنلاین و یا به صورت کلی لغو شده است. در روز جهانی موسیقی ۲۰۲۰ که برابر است با سال ۱۳۹۹ برخی برنامه‌ها آنلاین هستند و یا به صورت جشن‌هایی پراکنده و بدون ازدحام برگزار می‌شوند.

روز موسیقی در تقویم ایران

در تقویم ملی کشور از سوی شورای فرهنگ عمومی تقریبا برای تمامی هنرها یک روز مشخص به ثبت رسیده است اما آنچه در بین این روزها موجب نارضایتی هنرمندان موسیقی شده این است که چرا نباید روزی با عنوان روز ملی موسیقی داشته باشیم.

آنچه از تاریخ برگزاری روز موسیقی در تقویم ایران بر می‌آید این است که روز تولد ابونصر محمدبن فارابی که مصادف با نهم مهرماه است به عنوان روز ملی موسیقی در میان اهالی موسیقی شناخته شده است.