سرپل تجریش، سالیان سال و دهه های پی در پی از محبوب ترین تفرجگاه های تهران به شمار می آمد و منطقه ای در کلان‌شهر تهران است که مرکز شهرستان شمیرانات و در منطقهٔ ۱ شهر تهران واقع شده‌است.

چرا «سرپل تجربش» برای تهرانی‌ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است ؟

سرپل تجریش، سالیان سال و دهه های پی در پی از محبوب ترین تفرجگاه های تهران به شمار می آمد و منطقه ای در کلان‌شهر تهران است که مرکز شهرستان شمیرانات و در منطقهٔ ۱ شهر تهران واقع شده‌است.

میان تجریش که نقطه پایانی خیابان ولیعصر تهران است یکی از مکان‌های تجاری و شلوغ تهران بشمار می‌رود. بازار قدیمی، تکیه بزرگ تجریش و امامزاده صالح از نقاط دیدنی محله تجریش‌اند.

گفتنی است؛این تصاویر از سال ۱۳۰۰ تا ۱۳۱۰ از میدان تجریش و سر پل تجریش است.

سر پل تجریش در قدیم

در گذشته نام میدان تجریش «گوگل» بود که به زبان شمیرانی «گو یعنی گاو» و «گل یعنی گله»، یعنی جاییکه گله گاو بوده است.

میدانی بود خاکی که از آبادیهای شمیران برای خرید و فروش گاو و گوسفند به این محل می‌آمدند.

این میدان به اینصورت بود تا زمانی که رضاشاه کاخ تابستانی خود را به این منطقه منتقل کرد.

جاده پهلوی سنگفرش شد ولی میدان همچنان خاکی ماند .جاده پهلوی شمیران به تهران وصل شد و رضا خان تصمیم گرفت میدان خاکی تجریش نیز به این جاده متصل شود و پل چوبی بزرگی بر روی رودخانه «مقصودبیک» احداث شد واز آن زمان این منطقه به «سرپل تجریش» معروف شد.

عکس میدان تجریش در قدیم

کم کم میدان رونق گرفت و از آنجاییکه به جهت باغهای توت از یکسو و از سوی دیگر بادهای خنک توچال که از سمت کوههای شمال تهران در سه نقطه مقابل هتل اوین، سه راه نیاوران و از همه خنک تر در سرپل تجریش می‌وزید، و یکی از مناطق خوش آب و هوای شمال تهران به حساب می‌آمد، به محلی برای گردش و تفرج تهرانی بدل شد.

روزهای جمعه مردم به این میدان می‌آمدند و دور تادور میدان گاری هایی قرار می‌گرفت و میوه و سبزیجات...... به فروش می‌رسید.عکس میدان تجریش در تهران قدیم

قدیمی‌ها می‌گویند میان اهالی تجریش و حتی تهرانی‌ها رسم بود بعد از مراسم عروسی با ماشین عروس به سرپل تجریش می‌رفتند و بخشی از مراسم پایکوبی و شادی شب عروسی در این محل انجام می‌شد. گاهی عکسی به یادگار می‌گرفتند و برای همین است که «سرپل تجریش» تهرانی‌ها و شمیرانی‌ها را به یاد لحظه‌های خوش زندگی می‌اندازد.

«سرپل تجریش» برای تهرانی‌ها یک محل ویژه است. آنقدر که در ترانه‌های قدیمی کوچه و بازاری تهران قدیم و یا حتی در فیلم های فارسی‌ هم سرپل تجریش نقشی پررنگ داشت.

عکس میدان تجریش امروزی (منبع دیوار)

هنوز هم «سرپل تجریش» ورد زبان تجریشی‌هاست. با وجود اینکه از آن پل قدیمی «رودخانه مقصودبیک» دیگر خبری نیست و ماشین‌ها و اتوبوس‌های تندرو میدان تجریش را تسخیر کرده‌اند اما هنوز هم تجریشی‌ها وقتی نشانی جایی را می‌دهند از «سرپل تجریش» شروع می‌کنند.

عکس فردریک گادامر از سر پل تجریش قدیم

این عکس را فردریک گادامر، عکاس فرانسوی، ۹۵ سال قبل در روز پنجشنبه ۲۹ تیرماه سال ۱۳۰۶ شمسی از منظرۀ سر پل تجریش و مناطق پایین‌دست آن گرفته است. در این عکس علاوه بر منظرۀ پل، تصویری از خانه‌های سادۀ روستای تجریش (در سمت چپ تصویر) و یکی دو خانۀ اعیانی این منطقه (سمت راست) را نیز می‌توانیم ببینیم. با دقت زیاد در عکس می‌توانید علاوه بر دو نفری که در خیابان اصلی ایستاده‌اند، تصویر چند نفر دیگر را هم در سمت چپ تصویر و در سایۀ خانه‌های روستا تشخیص بدهید.

سر پل تجریش در دوران قدیم