صدا و ریتم مهم‌ترین عناصر تئوری موسیقی هستند. اهمیت اصوات در موسیقی مانند اهمیت رنگ در نقاشی است؛ ولی از هر صوتی نمی‌توان در موسیقی استفاده کرد.

در فیزیکِ صوت، صداها به دو دسته تقسیم می‌شوند.

صداهای موسیقایی را ارتعاشات منظم و صداهای غیرموسیقایی را ارتعاشات نامنظم می‌نامند.

آموزش موسیقی در کشورهای مختلف متفاوت است و در بعضی از کشورهای شرقی و ایران، آموزش «سینه به سینه» هم وجود داشته ولی امروزه آموزش علمی و عملی تئوری و سلفژ از دروس بنیادین مراکز آموزشی است.

موسیقی ملل رده‌ای از موسیقی است که دربردارندهٔ سبک‌های گوناگونی از موسیقی جهان شامل انواع موسیقی‌های فولکلور، بومی، سنتی، نوسنت‌گرا و تلفیقی است.

«abadis dictionary»

رابرت ادوارد براون موسیقی شناس قومی

رابرت ادوارد براون «موسیقی شناس قومی»

اصطلاح «موسیقی ملل» در دهه ۱۹۶۰ توسط رابرت ادوارد براون، موسیقی‌شناس قومی، ایجاد شد .

اما از دهه ۱۹۸۰ برای طبقه‌بندی و بازاریابی انواع موسیقی‌های محلی غیرغربی و به عبارتی برای موسیقی های غیر انگلیسی، که در بریتانیا و آمریکا بود،اصطلاح موسیقی ملل استفاده شده و در رسانه‌ها و صنعت موسیقی به کار رفت و فراگیر شد.

سبک موسیقی ملل در بریتانیا و آمریکا بیشتر از سایر مناطق قدمت دارد.

کیتارو

کیتارو

موسیقی ملل گونه‌ای از موسیقی است که حالات و سبک‌های مختلفی در سرتاسر دنیا به خود گرفته است و ریشه در عناصر شکل‌دهنده تمدن، فرهنگ و هویت ملل مختلف از جمله زبان، مذهب، رسوم و ... دارد. این نوع از موسیقی عموما در برابر موسیقی کلاسیک یا موسیقی غرب قرار می‌گیرد.

آواها و سرودها در طول سالیان دراز با آب و خاک و فرهنگ هر سرزمینی گره خورده و تغییر شکل داده و موسیقی محلی، موسیقی مذهبی، موسیقی سنتی، موسیقی درباری و شاخه‌های دیگه، موسیقی اون سرزمین رو ساختند.

از طرف دیگه هرچه از گذشته به زمان حال نزدیک می‌شیم، ترکیب‌ها و تلفیق‌ها و نوآوری‌های سبکی و صدایی فراوونی در موسیقی هر کشوری می‌بینم.

هر یک از کشورها موسیقی خاص خود و آهنگسازان مختص خود را دارند.

انور براهم

انور براهم

در عرصه تجاری این موسیقی که در دهه ۸۰ میلادی ظهوری جهانی پیدا کرد؛ به واسطه آشنایی و رشد صنعت ضبط و انتشار صدا، در میان مردم نقاط مختلف دنیا به محبوبیت رسید.

ومرزهای جهان موسیقی خیلی کم‌رنگ‌تر از گذشته شد.

هنگامی که نام موسیقی ملل برای اولین بار یعنی همان دهه 70 و 80 بر سر زبان ها افتاد، گروه نوازندگان گیتار زیمباوه برای این سبک موسیقی معرفی شدند. قطعاتی که این گروه در زمان خودشان می نواختند به یکی از پرطرفدارترین قطعات سبک موسیقی ملل تبدیل شد.

یکی دیگر از گروه های موسیقی که می توانیم برای موسیقی ملل نام ببریم، گروه موسیقی قوالی در کشور پاکستان است. قوالی به سبکی از موسیقی می گویند که تلاش می کنند تا آموزه های معنوی ادبیات عرفانی را با نت های موسیقی بیامیزد و از همین روش بتواند حالتی فرا زمینی را در وجود نوازنده و شنونده ایجاد کند.

راوی شانگار

راوی شانگار

سازهای زهی سنتی و مدرن ، سازهای بادی ، پرکاشن ، کیبوردها و سینتی سایزرها و ابزارهای موسیقیایی بومی از جمله سازهای مهم سبک موسیقی جهانی هستند.

با مهاجرت اروپاییان به ایالت های جنوبی آمریکا، مهاجران به همراه خود سازهای گیتار آکوستیک و سنت های موسیقی و فیدل را به ارمغان آوردند. این سازها برای مراسم های جشن و پایکوبی استفاده می شده است. موسیقی سنتی اروپاییان مهاجر با فرهنگ های مختلف در ناحیه های خاص ترکیب شد و منجر به پیدایش شاخه ای از سبک موسیقی ملل گردید که ساز فیدل به عنوان اصلی ترین ساز آن محسوب می شود.

فرم های مختلف موسیقی جهانی عبارت اند از موسیقی کلاسیک غیر اروپایی ، موسیقی کوتو ، موسیقی راگا ، سرودهای تبتی ، موسیقی فولک اروپای شرقی ، موسیقی فولک شمال اروپا و شکل های مختلف موسیقی فولکو قبیله ای خاورمیانه، آفریقا، آسیا، اقیانوسیه، آمریکای جنوبی و مرکزی و موسیقی اندونزی.

از ژانرهای زیر مجموعه این موسیقی می توان به آفریقایی ، بالیوود ، اروپایی ، آسیایی ، هندی و ژاپنی،عربی.... اشاره کرد.

از هنرمندان موسیقی ملل می توان به کیتارو، یانی، انور براهم، ژیوان گاسپاریان، باب مارلی، باب دیلن، باریش مانچو، الویس پرسلی، جیپسی کینگز، لئونارد کوهن، احمد مختار، دیوید کچلی، جاسلین پوک، ماریزا و ... اشاره کرد.