کریسمس یا نوئل جشنی است در آیین مسیحیت که به منظور گرامی‌داشت زادروز مسیح برگزار می‌شود.

کریسمس بزرگ‌ترین جشن مسیحیان است و در کشورهایی که دین مردم آن مسیحی است، به شکل‌های متفاوتی جشن گرفته می‌شود.

بسیاری از اعضای کلیسای کاتولیک روم و پیروان آیین پروتستان، کریسمس را در روز ۲۵ دسامبر جشن گرفته و بسیاری آن را در شامگاه ۲۴ دسامبر نیز برگزار می‌کنند.

جشن کریسمس ارمنیان نیز در 7 ژانویه برگزار می شود.

معمولاً جشن کریسمس از شب قبل آن یعنی ۲۴ دسامبر و با صدای ناقوس کلیساها در غروب آفتاب شروع می‌شود.

تمام خیابان‌ها با چراغ‌های رنگی مزین می‌شوند و درخت کریسمس به عنوان نماد این روز در جای جای شهر قرار می‌گیرد. فستیوال‌ها و جشن‌های خیابانی در اکثر شهرهای دنیا برگزار می‌شود.

تصویر از کادو کریسمس

از آداب ورسوم کریسمس خوردن شام مخصوص کریسمس یعنی بوقلمون بریان شکم پر و درسته در شب کریسمس است. درست کردن شیرینی آدمک زنجبیلی قبل از کریسمس و خوردن آن در روزهای کریسمس هم از جمله رسومات این عید مسیحی است. از دیگر نشانه‌های این روز نیز می‌توان به بابانوئل با لباس قرمز و ریش سفیدش اشاره کرد که هر سال در روز کریسمس به بچه‌ها هدیه می‌دهد.

درخت کریسمس

تزئین درخت کریسمس نیز یکی از مهم‌ترین نشانه‌های جشن کریسمس است. در این روز درخت کاج به عنوان درخت همیشه سبز تزئین می‌شود و شکلات، عروسک و مجسمه‌هایی کوچک از آن آویزان می‌شود. در تزئین درخت کریسمس بیشتر از رنگ‌های قرمز، سبز و سفید استفاده می‌شود. سبز نشانه شکوفایی، قرمز نشانه مرگ و زندگی و سفید نماد پاکی است. رنگ طلایی نیز بیشتر برای جلوه بخشیدن به درخت کریسمس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با آغاز جشن کریسمس معمولاً اعضای خانواده به هم هدیه می‌دهند و این روز را در کنار هم سپری می‌کنند. بسیاری از خانواده‌ها در این روز به کلیسا می‌روند و با به جا آوردن مراسم مذهبی در کلیسا آن را جشن می‌گیرند.

میلاد پیام آور توحید ،صلح و دوستی و سمبل صبر و شکیبایی، حضرت عیسی مسیح را به هم میهنان مسیحی شادباش می گویم و برای همگان، سالی سرشار از موفقیت ؛ نیک بختی و سلامتی آرزو می‌کنم.