یکی از شناخته شده‌ترین سازندگان معاصر که نوازندگانی چون فرامرز پایور، مجید کیانی، پرویز مشکاتیان و پشنک کامکار از او سنتور دارند، مهدی ناظمی است. به این دلیل شاید بتوان گفت که نوای دل انگیز ساز ناظمی همراه با نواخت مضراب این اساتید تاثیر بسزایی در شنوندگان ایجاد می‌کرد.

اکثر آلبوم‌های تک‌نوازی و گروه‌نوازی حداقل در 40 سال گذشته با سنتورهای ساخت ایشان اجرا و ضبط شده است.

مهدی ناظمی سال 1284 (یا 1289) درشهر یزد متولد شد. در آن زمان که او به دستور و تشویق حبیب سماعی شروع به ساز سازی می‌کند، بهترین سنتور سازها در اصفهان و جلفا جمع شده بودند و ناظمی برای یادگیری ساخت سنتور مجبور می‌شود تا سنتورهای ساخته سازندگان اصفهانی (احتمالا بیشتر سنتورهای مارکار اصفهانی) را باز کند تا بتواند فرایند ساخت آن‌ها را دریابد.

سنتورهای ناظمی در عین حال که بسیار ظریف، زیبا و تمیز ساخته می‌شود، دارای صدای صاف، یکدست و شفاف می‌باشد و اگر درست مضراب بخورد، صدا بین تمام خرک‌ها یکنواخت و منظم و متعادل است. این از ویژگیهای منحصر بفرد سازهای استاد ناظمی می‌باشد.

وسواس استاد در انتخاب چوب و شناسایی آن و تشخیص گره‌ها و رگه‌ها و موج‌های چوب تاثیر بسزایی در صدای دلنواز سنتور ساخته شده داشت.ایشان معتقد بودند که بطور کلی ساختمان سنتور بر سه اصل استوار است : انتخاب چوب مناسب، تراش صفحه و پل گذاری.

ناظمی بهترین چوب‌ها را برای سنتور سل کوک و لا کوک چوب‌های آزاد، گردو و جنگلی می‌دانست.

برای شناسایی سنتور ناظمی، نام ناظمی بر روی کارت کوچک سفیدی رنگی در تمام سنتور‌های ساخت او قرار دارد. و از سوراخ گل‌ها دیده می‌شود. سنتورهای ناظمی با وجود تعدا کم آنها، در تمام دنیا در دست هنرمندان است. و در سراسر ایران مشتاقان فراوانی دارد.

مهدى ناظمى در نوازندگى این ساز نیز تبحر داشته و پنجه‌اى شیرین و گوشنواز داشت.نوار و صفحاتى نیز با تاج اصفهانى و سعادتمند قمى و جلیل شهناز در «بیات ترك»، «ابوعطا»، «شور»، «سه گاه» و «دشتى» دارد.

مهدی ناظمی دارای خط خوش و زیبا بوده و با زبان انگلیسی آشنایی داشت. پس از ازدواج خداوند دخترى به وى عنایت فرمود كه ناظمى به او سخت علاقه مند بود.

مهدی ناظمی در تاریخ 1376/3/1 در تهران در گذشت .ولی افسوس، کلیه رموز و ریزه کاری‌ها و اسرار تجربی سنتور سازی ایشان به کسی منتقل نگردید.

روحش شاد باد.