سیمین آقارضی درمنی نوازنده شاخص ساز قانون آذر ۱۳۱۷ خورشیدی در تهران و در خانواده ای هنر دوست چشم به جهان گشود.

اشتیاق وافر او به موسیقی سبب شد از همان کودکی پس از سپری کردن دوره ابتدائی به هنرستان موسیقی راه یابد.

استعداد شگرف و عشق بزرگ به موسیقی از یک سو و حضور در محضر اساتید از سوی دیگر موجب شد که مراتب ترقی را یکی پس از دیگری بپیماید و خود یکی از استادان بزرگ و نامدار در عرصه موسیقی گردد.

مهدی مفتاح

مهدی مفتاح

با بهره گیری از آموزش های هنرمند فقید «محمود ذوالفنون»،ردیف های ویولن را به طور کامل نزد استاد زنده یاد «ابوالحسن صبا» آموخت.وی تنها بانوی به کمال رسیده مکتب این بزرگمرد است.

پیانو را نزد جواد معروفی، قانون را از مهدی مفتاح، آواز را از غلامحسین بنان و تمبک را نزد حسین تهرانی فراگرفت.

علاوه بر این با نواختن رباب، بربط، قیچک و کمانچه نیز آشنایی کامل داشت.

محمدعلی امیر جاهد

وی چندی هنرآموز هنرستان آزاد موسیقی به سرپرستی «محمد علی امیر جاهد» بود و به تدریس در «انجمن حمایت از نابینایان» پرداخت و شاگردان بسیاری از کلاس وی بهره گرفتند.

بانو سیمین رضی با بسیاری از نام آوران برجسته موسیقی این سرزمین همچون «پرویز یاحقی»،«علی تجویدی»،«حبیب الله بدیعی»،«همایون خرم»،«حسین تهرانی»،«یوسف یوسف زاده»,«سیروس حدادی»،«محمد موسوی»،«سیاوش زندگانی»،«امیرناصر افتتاح», «آبتین اجلالی» و...همراهی و همنوازی داشته است.

همکاری با خوانندگان مطرحی چون «محمدرضا شجریان», «حمیرا»، «دلکش»، «هایده»، «ایرج», «سیما بینا»، «علیرضا افتخاری»، «گلپا» و... را در کارنامه هنری درخشان خود نیز دارد.

عکس سیمین آقارضی

از دهه ۴۰ خورشیدی به بعد هرگاه صدای سحرانگیز ساز قانون در موسیقی متن فیلم یا سریالی ایرانی شنیده شده باشد، بیشتر حاصل سَرپنجه‌های او بوده است.

پس از انقلاب نیز در سریال‌های «امام علی (ع)»، «تنهاترین سردار»، «مسافر ری»، «روز واقعه» و ... بخشی از یادگارهای قانون‌نوازی سیمین آقارضی هستند.

سیمین آقارضی و حسن منوچهری

او از نوازندگان وزارت فرهنگ و هنر بود و در دو دهه ۴۰ و ۵۰ خورشیدی، یگانه کسی بود که قانون می‌زد.

سال ۱۳۴۱ ارکستری را به نام (ارکستر سیمین)بنیاد نهاد.آهنگ های این ارکستر را خود می ساخت وتکنوازی های آن را هم خود می‌نواخت. و در اواخر دهه چهل به عنوان تکنواز قانون به استخدام رادیو درآمد و با ارکسترهای بزرگی مانند گلها،سازهای ملی،ارکستر سمفونیک تهران، ارکستر خالقی به رهبری روان‌شاد روح الله خالقی همکاری و مشارکتی پربار داشت.

همچنین با استاد «عبدالوهاب شهیدی» در آلبومی تحت عنوان «دو بیتی‌های باباطاهر» همکاری کرد.

همچنین درسال ۶۸ در آلبوم «گل صحرا»به خوانندگی زنده یاد «امیرحسین مکوندی» که در زمینه موسیقی محلی بختیاری فعالیت میکرد، شرکت داشت.

آبتین اجلالی

آبتین اجلالی

وی در راستای شناساندن هنر ایران، کنسرت های متعددی در داخل و خارج از ایران برگزار کرده است.

به تک نوازی‌های سیمین آقارضی می‌توان در آلبوم «قانون سیمین» با همراهی تمبک «آبتین اجلالی» اشاره کرد که سال هاست تجدید انتشار می‌شود.

سیمین آقارضی دوشنبه بیست و یکم دی ماه ۱۳۸۸ به علت کهولت سن و بیماری در سن ۷۱ سالگی درگذشت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

نام و یادش گرامی